KURSUS INI AKAN MENGANALISA PELANCONGAN SEBAGAI SATU FENOMENA SOSIAL YANG MENGANDUNGI TINGKAHLAKU RITUAL (RITUALIZED BEHAVIORS) DAN MAKNA-MAKNA YANG KOMPLEKS BAGI KEDUA-DUA BUAH MASYARAKAT YANG TERLIBAT IAITU PELANCONG DAN JUGA NEGARA HOS. KURSUS INI JUGA AKAN MENYELAMI ISU-ISU AUTENTISI BUDAYA DAN ARTISTIK, PENGHASILAN IDENTITI DAN PEMASARAN (IDENTITY PRODUCTION AND MARKETING). DENGAN MENYELAMI FENOMENA KONSUMERISME, KOMODIFIKASI (COMMODIFICATION) DAN PEMPAKEJAN BUDAYA (PACKAGING OF CULTURES), KURSUS INI AKAN MENJELASKAN BAGAIMANA PELANCONGAN MENJADI ASAS FAKTOR SOSIOBUDAYA DALAM PEMBENTUKAN IDENTITI DIRI SEBAGAI HOST AND GUEST. ASPEK SIMBOLIK PELANCONGAN JUGA AKAN DISENTUH, TERMASUK PENCIPTAAN TEMPAT-TEMPAT YANG SUCI (SACRED) DAN SIMBOLIK DI MALAYSIA DAN LUAR NEGARA. PELAJAR JUGA AKAN DIDEDAHKAN KEPADA PELBAGAI MEKANISMA YANG BOLEH DIGUNAKAN UNTUK MEMAKSIMAKAN PEROLEHAN PELANCONGAN SECARA TERUS KEPADA KOMUNITI TEMPATAN MELALUI PENDEKATAN PELANCONGAN BERASASKAN PELANCONGAN.
Skill Level: Beginner